
Arab Satellite Channels Between 
State and Private Ownership: 
Current and Future Implications  

By Naomi Sakr  

This is a presentation prepared for the Arab Satellite 
Television Broadcasting conference in Cambridge, UK, in 
November 2002. It is presented in its preliminary form for the 
benefit of TBS readers, and not as finished research.  

We have reached a stage where "media conglomerates are going out of fashion," declared 
an authoritative source of media business analysis in September 2002 (The Economist 
2002: 74). This comment came in the wake of the worst downturn in advertising revenue in 
more than a decade (Cassy 2002: 18) and after a series of reshuffles in the senior ranks of 
global media giants(1) as they repositioned themselves to recover from poor results. Given 
such reappraisals of the synergies so long deemed to be inherent in vertically integrated 
ownership of multiple segments of the media supply chain, a reassessment of the 
comparative benefits of various ownership formulae prevailing in Arab satellite television 
may also be in order. This paper discusses those formulae in the light of major changes 
affecting the television industry in recent years. It begins by summarizing the changes and 
the financial challenges arising out of them, since some ownership structures are better able 
to withstand these than others. It goes on to devise a typology of ownership in the Arab 
satellite television sector, partly to test how useful it is to judge the issue in terms of a state-
private dichotomy and partly to establish how owners of various types are facing up to the 
challenges noted above. The paper ends by considering whether state or private ownership 
is a critical factor in viability.  

Financial challenges  

The economics of satellite television have changed dramatically since the first Arab-owned 
satellite channels were launched at the start of the 1990s. Probably the most noteworthy 
change has been the worldwide explosion in broadcasting capacity. One reason for the 
explosion is the adoption of digital technology. By dramatically increasing the number of 
channels available, digital television has made it technically possible to overcome the 
spectrum scarcity that for so long provided a key rationale for regulating broadcasting 
differently from publishing. But digitalization has been accompanied by another 
development, specific to satellite television. This is a spectacular increase in the number of 
satellites, including those with footprints encompassing the Arab region. Between 1998 and 
2000, several satellites equipped for digital compression were launched to serve areas that 
included Arab states. Besides Egypt's Nilesat 101 and 102 and the new generation of 
Arabsat craft, starting with Arabsat 3A, the Hot Bird satellites of Europe's operator, 
Eutelsat, also transmit to viewers in the Mediterranean Basin and parts of the Gulf. With 
each of these able to carry many scores of channels, the balance between regional supply 
and demand for satellite channel capacity shifted. Low-budget broadcasters prepared to 
share access to a transponder found they could enter the market for a few hundred thousand 
dollars per year, instead of the millions previously required for a complete transponder 
(Sakr 2001a: 199). Since the financial barriers to entry into broadcasting activity have 
traditionally been prohibitively high, this shift appeared to represent a breakthrough in favor 
of new entrants.  

In theory, any significant increase in the number of satellite channels is likely to be 
accompanied by restructuring in the market for television advertising. Traditionally, in the 
television industry as a whole, advertising rates have been linked to audience size. Thus 
broadcasters with rights to programming that attracts extremely large audiences have been 
able to charge a premium for related advertising slots. The reverse occurs when a 
proliferation of channels causes audience sizes to drop below levels that are cost effective to 
most advertisers. For the advertisers of general consumer goods and retail establishments 

Page 1 of 10TBS: Covering The Region, The Cambridge Papers

http://www.tbsjournal.com/Archives/Fall02/Sakr_paper.html



that provide the bulk of commercial funding for television, audiences need to be big (Picard 
2000: 4). In practice, in the world of Arab satellite television, the harshness of this equation 
is mitigated to some extent by the possibilities of increasing both overall audiences and 
advertising expenditure. For example, there is still a long way to go before all Arab 
households have satellite access. Figures for 2001 show that cable and satellite penetration 
in eight populous Arab countries(2) had reached an average of 34 percent of homes with 
television (Eutelsat 2002). In other words, two-thirds of homes have yet to gain access to 
transnational channels. Meanwhile, spending on advertising as measured per head of the 
populations of most Arab states is still way below even Brazil's 2000 average of $52 let 
alone the $584 spent in 2000 in the US. It ranges from under $7 in Egypt to around $26 in 
Lebanon and Saudi Arabia(3) (ArabAd 2002: 24-31). Likewise, as the number of channels 
rises, a certain increase may also be expected in audiences' viewing time. In this regard, 
however, the possibilities are limited by viewers' other commitments and the finite number 
of hours in a day. Recent data suggest that viewing times have already increased 
dramatically in some Arab countries in recent years, to an average of over four hours per 
individual per day (Belchi 2002). In others, in contrast, where they already exceeded this 
average, there has been a decline over the same period.(4) The net implication of these 
various trends is that a rise in television output may be accompanied by some increase in 
audiences, but with very little likelihood of the rise in audiences matching the rise in output. 
Nor can additional output necessarily attract additional advertising expenditure. If a 
multiplicity of channels erodes audience sizes for individual channels, advertising rates are 
bound to fall. At the same time tougher competition for advertising revenues puts channels 
under pressure to push their advertising rates even lower than indicated by audience size. 
The downward trend is further reinforced by audiences' ability to escape from television 
advertisements by means of the videocassette recorder and the remote control. Piracy of 
pay-TV channels through informal cable networks has a parallel effect in squeezing 
broadcasters' income and thereby reducing the money available for production.  

Any decline in income from established sources sits uncomfortably with other basic aspects 
of television economics that remain unaltered, despite the changes mentioned above. These 
are aspects that apply equally to terrestrial and satellite television and have the universal 
effect of pushing up broadcasting costs. The use value of television programs, as with 
cultural goods generally, derives from their symbolic meaning. This basic fact underlies a 
set of basic distinctive features of media goods, which can be summarized as immateriality, 
novelty, and risk (Garnham and Locksley 1991: 10-11; Goodwin 1998: 180-81). Because 
the meaning of a television program is not destroyed by the act of consumption, the same 
program can be consumed by any number of people any number of times. If the same were 
true of material commodities, the market for them would soon be saturated. This is not so in 
the television industry because repeated consumption of the same package of meaning does 
not have the same appeal as repeat consumption from the same packet of biscuits or 
breakfast cereal. Thus each broadcast item has to be novel in some way, which in turn 
brings risk. For if it has not been consumed before, who can be sure it will be a success? It 
is in minimizing the risk arising from novelty that the costs of broadcasting mount. Creating 
a sufficient "flow" of material (Miege 1989: 12), with high profile names and high 
production values sufficient to entice viewers, does not come cheap. Nor does the business 
of marketing programs, which is essential to maximize the media product's impact before 
its novelty wears off (Ryan 1992: 58-59). The perpetual newness of television output 
accentuates the industry's dependence on brands and product lines, which in the case of 
television means presenters, reporters and shows. Trusting a "brand," in the form of a 
popular program formula, actor or respected television personality, helps to overcome the 
fact that viewers cannot know in advance of seeing an item whether they will enjoy it or 
not. What has been said of the entertainment business also applies in some respects to news 
and current affairs: "Stars are still the best way (perhaps the only way) to guarantee an 
audience" (Micklethwait 1989: 16). The only difference in news and current affairs is that 
the stars are high performing reporters, cameramen and anchors. Stars can command a high 
price.  

Given these imperatives, tough competition for viewers in a crowded television market can 
only drive up production costs. Crucially, this upward trend more than offsets the reduction 
in barriers to entry created by increased infrastructural capacity. As Arab satellite channel 
executives acknowledged in the late 1990s, an increasing number of channels chasing a 

Page 2 of 10TBS: Covering The Region, The Cambridge Papers

http://www.tbsjournal.com/Archives/Fall02/Sakr_paper.html



limited amount of content gave the upper hand in pricing to the suppliers of content, from 
drama to sports events. Several more channels have arrived on the scene since then. The 
inevitable outcome, as long foreseen by analysts of the European market (e.g., Congdon et 
al. 1992: xix), is that television output is increasing more rapidly than the money to pay for 
it. Once efficiency savings have been made and the frequency of program repeats raised to 
the limit, the next step for the commercial broadcaster is to reduce average spending on new 
programs. A concern to protect program quality against such economic pressures may be 
one reason why interest in state-funded broadcasting has revived lately in some parts of the 
world. Increasingly, analogies have been drawn between essential public provision of parks, 
hospitals and libraries on one hand and public service broadcasting on the other (Blumler 
1992: 203; Winston 1994: 33). In the private sector, a concern to cut costs and take control 
over pricing at all stages in the supply chain explains the spate of mergers and acquisitions 
that have produced an unprecedented degree of horizontal and vertical integration 
throughout the film and television industries in recent years (Herman and McChesney 
1997). The question arises therefore as to whether, in Arab satellite television, state-owned 
or privately-owned satellite channels are better prepared to face current economic 
challenges. A subsidiary question, given the doubts about media conglomerates cited in the 
introduction to this paper, is whether conglomeration is the only route to financial success.  

Types of private ownership  

One of the first things to become apparent from an analysis of ownership arrangements for 
Arab satellite channels is that the dividing line between state and private channels is not 
always clear-cut. Nor is it always the most informative criterion for distinguishing one 
channel from another. As will be shown, some privately-owned channels have enjoyed 
various forms of state support. There are also cases of minority state ownership of private 
channels. Some state-owned channels are part of large state-owned media conglomerates 
while others are not. Privately-owned channels do not only belong to commercial 
entrepreneurs, but also to political groups with state-oriented agendas. Without being fully 
comprehensive, the following overview compares and contrasts the ownership profiles of a 
cross-section of Arab satellite channels.  

It may be worth remembering here that privately-owned Arabic-language television first 
entered the Arab world through the technological potential offered by satellite transmission. 
Prior to the launch of Middle East Broadcasting Centre (MBC) from London in 1991, 
television provision was constrained by laws in virtually all Arab states that preserved 
terrestrial broadcasting as a state monopoly. Yet, when the first two private satellite 
broadcasters were set up, with MBC being followed two years later by ART (Arab Radio 
and Television), the significance of their belonging to the private sector was somewhat 
obscured. First, their broadcasting operations avoided contravening domestic laws by being 
based outside the Arab world. While MBC started up in London, ART developed 
production and transmission facilities at Avezzano in Italy. Secondly, both had direct links 
to the Saudi ruling family, which in turn holds most key government posts in Saudi Arabia. 
It is well known that MBC's owner, Walid al-Ibrahim, is a brother-in-law of King Fahd bin 
Abdel-Aziz al-Saud, while ART is owned jointly by the Saudi entrepreneur, Sheikh Saleh 
Kamel, and Prince Al-Waleed bin Talal bin Abd Al-Aziz, a nephew of King Fahd. Thirdly, 
both companies enjoyed some logistical support from government quarters. In February 
1992, just months after its launch, MBC was given preference over the Egyptian Space 
Channel (ESC) for use of the Arabsat S-band community service transponder, which made 
it easier to receive within the Arabsat footprint (Amin and Boyd 1994: 47). The Saudi 
Arabian government's 36.7 percent stake in Arabsat, by far the largest single shareholding 
in the venture, is assumed to have worked in MBC's favor on this matter. MBC's radio 
station, MBC-FM, introduced in 1994, was also privileged in being the only commercial 
radio station allowed to cover the kingdom terrestrially (Boyd 1998; 13). In ART's case, 
connections to government extended beyond Saudi Arabia. Examples include the favorable 
deal struck by Sheikh Saleh Kamel in obtaining from the Egyptian government an entire 
library of Egyptian films at a bargain price, and the mutual benefits derived by Prince Al-
Waleed bin Talal and the Lebanese, Syrian and Egyptian governments through the prince's 
extensive investments in development projects in those countries.  

Page 3 of 10TBS: Covering The Region, The Cambridge Papers

http://www.tbsjournal.com/Archives/Fall02/Sakr_paper.html



Besides this evident interpenetration of state and private interests, a comparison of MBC 
and ART as organizations reveals further similarities between their ownership profiles. 
Both are part of media conglomerates that operate in more than one segment of the supply 
chain, although in ART's case the parent company is also involved in many other business 
activities besides media. MBC is owned by ARA Group International Holding Company, 
which has television and radio interests in the US, UK and Saudi Arabia.  

Various parts of ARA Group handle advertising sales and distribution, while MBC itself not 
only produces some of its own programming, including news, but buys in ready-made 
programming from other sources and develops Arabic-language programs - especially game 
shows - based on imported formats. Since 2000, when MBC began to transfer its operations 
from London to Dubai, its parent company diversified into real estate, letting out parts of 
the $12m London headquarters it had custom built. The transfer to Dubai was part of a cost-
cutting exercise that had started in 1998 with a major reduction in MBC's staff. ART, 
meanwhile, forms part of the transnational Dallah Al-Baraka group of companies with 
diversified interests ranging from manufacturing to trade, shipping and tourism. ART 
started out with a bank of programming created by Egyptian and Jordanian production 
companies within the Dallah Al-Baraka group. ART does its own encryption and uplinking, 
not only at Avezzano but also in Jordan, where it uses facilities acquired from the mixed 
public-private Jordan Production Company that collapsed in 1991. In Jordan, Egypt and 
Italy, units of the umbrella enterprise act as hosts to other media companies, renting out 
office and studio space and production and uplinking facilities. Distribution of ART is 
handled by a sister company, Arab Digital Distribution (ADD), which describes itself as the 
largest pay-TV platform management company in the region (ADD 2001). ADD packages 
and distributes bouquets of channels from diverse sources, divided into English, Arabic and 
Asian languages.  

It emerges even from this brief summary that the parent companies of MBC and ART are 
vertically integrated to differing degrees and on different scales. Perhaps the most striking 
distinction, however, is one related to the core business, in that ART entered the multi-
channel pay-TV market in the mid-1990s. In this way it derived two revenue streams from 
its television output, in the form of advertising revenues and subscriptions. MBC, in 
contrast, remained free-to-air. ARA Group's efforts to establish a wireless cable network 
with pay-TV elements in Saudi Arabia ran aground. Development of an MBC news channel 
will not alter the dissimilarities, since ART has avoided establishing its own news 
operation, leaving the field open for foreign news channels that are included in ADD 
bouquets. In this respect ART is more directly comparable with its multi-channel pay-TV 
rival in the region, Orbit. Orbit is also part of a conglomerate, the Mawarid Group, owned 
by a member of the Saudi ruling family, with plenty of non-media interests in areas ranging 
from banking and fast food to construction and medical supplies. Like ART it creates its 
own programming as well as packaging channels from other sources. It managed during the 
1990s to build a reputation for screening live Arabic music extravaganzas, major sporting 
events and controversial talk shows. Initially ART and Orbit aimed at different audiences. 
Whereas Orbit aimed at a niche market of affluent, well-traveled, multilingual 
professionals, ART pitched its offering at what its staff called a "silent majority" of Arabic-
speakers with relatively conservative tastes. By 2001, however, a revamp of the ART line-
up had moved it away from the "Arabic only" approach (Sullivan 2001) and made this 
differentiation less sharp.  

A look at other private commercial channels amplifies the picture of state-private 
interpenetration and adds further insights with regard to product differentiation and 
company consolidation. That is because of the trend among "private" companies to form 
alliances with each other. Thus two of Lebanon's leading commercial satellite channels, 
Future TV and LBC-Sat are formally linked with MBC and ART respectively. These 
alliances, following a classic strategy within oligopolies (Herman and McChesney 1997: 
52-58), add an important dimension to the ownership profiles of the companies concerned. 
Future TV is well known in its own right for its connections to political power and the 
support it derives from its owners' diversified business base. Owned by relatives and 
associates of Rafiq Hariri, who has served as prime minister of Lebanon for all but two 
years since 1992, Future TV is linked to Hariri's multifaceted and transnational business 
ventures in fields such as construction, insurance, tourism and telecommunications. Like its 

Page 4 of 10TBS: Covering The Region, The Cambridge Papers

http://www.tbsjournal.com/Archives/Fall02/Sakr_paper.html



Saudi counterparts, Future TV is also horizontally integrated, since it shares back-office 
functions with a radio station, namely Radio Orient, which has bases in both Lebanon and 
France. By announcing in November 2001 that its newsgathering and marketing operations 
would be collaborating with those of MBC (Farah 2002: 56), Future indicated that leading 
channel owners intended to hold their own against the pressures of falling advertising spend 
and rising production costs. A similarly united front could be said to exist with regard to 
ART and LBC-Sat, since ART's parent company holds a stake in LBC-Sat, while the latter 
uses ART's production and uplinking facilities and is also understood to share some 
advertising sales capacity. In this way LBC-Sat, which might otherwise appear to be tied in 
only with the "stand-alone" Lebanese broadcaster LBCI and its affiliated Voice of Lebanon 
radio station, actually rests on more extensive multinational and vertically-integrated 
foundations.  

Vertical and horizontal integration is less developed in most of the other "private" channels. 
Disparities on this front create additional entry barriers to newcomers, over and above the 
high costs inherent in television production, in the sense that companies engaged in only 
one or two areas of media production are obliged to deal with potential rivals to obtain 
essential services in other areas. Dream TV, Egypt's first privately-owned satellite channel, 
which made its debut in November 2001, illustrates this point. Initial investment in the 
venture, believed to be around LE30m (Hamdy 2002), was tiny in comparison with the 
hundreds of millions of dollars spent on the Saudi channels, MBC, Orbit and ART. Dream 
TV, like its Saudi and Lebanese counterparts, is a company with deep roots in private. 
business. Unlike them, however, it is not part of a diversified media operation, unless its 
affiliation with the Dreamland theme park and leisure complex near Cairo can be compared 
with the theme parks built by companies such as Disney as an adjunct to film and television 
production. Dream TV belongs to Ahmad Bahgat, whose manufacturing empire in Egypt 
includes assembly of televisions, video recorders and other consumer electronics (Butter 
1999: 8). Bahgat's rationale in creating Dream TV, according to the channel's leading 
presenter Hala Sirhan, was to divert the bulk of his annual spending on advertising to his 
own television channel (Hamdy 2002). The success of this decision will depend on the size 
of the audience for Dream's three channels, which will depend in turn not only on the 
attractiveness of Dream's output but also on the number of households with set-top boxes 
for digital reception from Nilesat. Dream TV's three channels are geared to youth 
programming, films and variety, with a limited amount of political analysis but no news. 
But where other major players in Arab satellite television have the means to create banks of 
programming, Dream TV relies rather heavily on outside suppliers. It has arranged, for 
example, to receive material from Egypt's state-owned terrestrial broadcasting monopoly, 
the Egyptian Radio and Television Union (ERTU). In return, the ERTU has gained a stake 
in Dream TV. A similar deal was reached by another "private" Egyptian satellite channel, 
Al-Mehwar.(5) Describing itself as the voice of civil society, Al-Mehwar started up on 
Nilesat in early 2002 with the majority of its shares privately owned but a small stake held 
by the Egyptian Ministry of Information, owner of the ERTU. However small the ERTU 
role in any private channel, that channel's crucial need for content could strengthen the 
ERTU's position vis-a-vis other shareholders.  

So far, then, this attempt to classify Arab satellite television channels in terms of their 
ownership profiles has revealed a web of links between private owners and holders of 
political power. But it has also uncovered a distinction between different groups of 
privately-owned companies in terms of the "critical-mass" entry barrier (Neuman 1991: 
148-49) that is erected when established, multi-faceted private players consolidate their 
market position by forming alliances among themselves. Before turning to the state-owned 
or state-backed television stations, another group of private channels now needs to be 
classified in the light of that entry barrier. These are channels owned by political parties or 
political opposition groups. Here again it is hard to draw a sharp distinction between public 
and private since political activity is by nature state-oriented. In ownership terms, however, 
the salient feature of this third group of non-state-owned channels is that their overtly 
political motives are such as to prevent them from collaborating either with each other or 
with commercial stations. This applies, for example, to Al-Manar. It belongs, via the 
Lebanese Information Group headed by Nayef Krayyem, to Hizbollah, the Iranian-backed 
Lebanese Shia Muslim group that was founded to resist the Israeli occupation of Lebanon in 
1982. Hizbollah started terrestrial broadcasting in 1991 and eventually gained official 

Page 5 of 10TBS: Covering The Region, The Cambridge Papers

http://www.tbsjournal.com/Archives/Fall02/Sakr_paper.html



broadcasting licenses for its Al-Manar television channel and Al-Nur radio station under 
Lebanon's Audiovisual Media Law, on the strength of its resistance activities in 1996. 
Today Hizbollah, which is also a major welfare provider, is represented in the Lebanese 
parliament. Transmission of Al-Manar by satellite began in 2000. Having increased its daily 
transmission time more than fourfold since the start of the second Palestinian uprising in 
September 2000 (Firmano-Fontan 2002), Al-Manar demonstrated its singular political 
orientation through niche programs such as a regular summary of Israeli press coverage of 
Lebanese and Arab affairs and English news programs aimed at showing aspects of the 
Israeli-Palestinian conflict not screened in English elsewhere. Although part of Lebanon's 
confessionally based broadcasting system, Al-Manar has been described as exceptional in 
Lebanese television because it displays "civic commitment" (Dajani 1999: 12), in the sense 
that it addresses the concerns of ordinary people rather than a political elite. Other stations 
that might fall into the same category as Al-Manar, in being highly unlikely to dilute or 
compromise their identity, include ANN (Arab News Network) and Al-Mustakillah (The 
Independent). There is ample evidence to suggest that, when ANN was launched in 1997, it 
sprang from the political ambitions of an estranged branch of Syria's ruling Asad family 
(Alterman 1998: 26). Al-Mustakillah, owned (via the UK-based Nova TV company) by 
Mohammed El-Hachimi Hamdi, a newspaper publisher of Tunisian origin, was launched in 
1999, since when it has maintained contacts with exiled opposition groups. Clearly, 
however, émigré channels such as ANN and Mustakillah, by keeping their operations 
outside the Arab world, are also in a class of their own.  

Types of state ownership  

The final broad group in this ownership typology consists of the state-owned or state-
backed channels. There are many of these, since most Arab governments now repackage 
some output from their terrestrial monopoly broadcasters and beam it by satellite over the 
rest of the region and beyond. In most cases state ownership is self-evident, with ministries 
of information taking direct responsibility for television production and distribution. In the 
case of Al Jazeera, in contrast, some explanation may be necessary as to why it warrants 
classification as state-owned when the state in question, Qatar, has abolished its information 
ministry and the government has publicly sought to distance itself from Al Jazeera, in terms 
of ownership, organization and editorial output. To recognize that, in 2002, Al Jazeera still 
relies on state funding does not mean that this was the Qatari government's original 
intention. Al Jazeera was set up in 1996 with an interest-free loan from the government 
which was officially due to be paid back after five years. By the end of 2001, however the 
channel had not become financially self-sufficient and repayment of the loan was 
apparently deferred. According to Mohammed Jassem Al-Ali, director general of Al 
Jazeera, the Qatari leadership had decided by that time that it would recoup its investment 
in the venture in the form of non-financial, intangible benefits.(6) The channel's income 
from sales of advertising time and exclusive news footage has increased over the years, 
boosted by rents from the use of facilities in Al Jazeera bureaus around the world. But it has 
been operating in a market where advertising expenditure not only remains very low 
comparative to other regions but where distortions abound. In countries where the state 
continues to dominate the economy and privatization generally means transferring state 
assets to members of the ruling elite, the placing of lucrative advertisements has been used 
more for political leverage than as a means of communicating with consumers.(7) In 2001, 
the detrimental effects of this phenomenon on Al Jazeera's revenue were compounded by 
the decision of at least two US companies(8) not to advertise on the channel because it had 
broadcast videotape of the Saudi-born dissident Usama Bin Laden. Had advertising 
expenditure been determined by audience size and purchasing power rather than politics, Al 
Jazeera might have been expected to be profitable by now. Instead, it has needed further 
subventions from the emir of Qatar, Sheikh Hamad bin Khalifa Al-Thani. One source even 
claims that the Qatari government has pumped in $100m a year (El-Nawawy and Iskandar 
2002). Since financial responsibility for Al Jazeera was placed with the accounting section 
of Qatar's Amiri Diwan (Ghareeb 2000: 406), there can be little argument that it is a state-
backed channel.  

In principal, state ownership of broadcasting breaks the so-called "devil's compact" between 
audience size and advertising revenues. It offers the possibility of freedom from censorship 
by the market, the subtle censorship that takes place when commercial expediency takes 

Page 6 of 10TBS: Covering The Region, The Cambridge Papers

http://www.tbsjournal.com/Archives/Fall02/Sakr_paper.html



priority over free reporting. State ownership models deserve attention because of their 
capacity to ride out market vicissitudes, approach viewers as citizens rather than consumers, 
and treat television programming as a public service first and only secondly as a marketable 
commodity. With this in mind two alternatives present themselves for distinguishing 
different types of state-owned channel. One is to differentiate on the basis of how individual 
Arab governments interpret the notion of public service. For example, where television 
stations are directly accountable to unelected officials and prohibited from engaging in free 
debate, doubts arise as to whether they are serving a public or private agenda (Sakr 2001b: 
156-157). This is no doubt why representatives of the state-owned Abu Dhabi Satellite 
Television, relaunched in early 2000, have stressed that their station's role is to serve the 
public by "exposing" critical views, even when this entails "criticizing Arab 
leaders" (Sullivan 2002). Any station that adopts such an aim highlights the distinction 
between government-owned and state-owned television, insofar as the latter interprets the 
interests of the state as a whole as being broader than those of the government. While 
governments may fall, the state may be seen as a "continuous authority," which is "above 
both ruler and ruled" (Vincent 1987: 31) In seeing their mission as exposing critical views, 
both Abu Dhabi Satellite Television and Al Jazeera have formally espoused a public service 
ethic that serves state rather than narrow government interests. Al Jazeera's vocation for 
airing criticism is enshrined in its motto: "Opinion and Counter-opinion."  

What deserves further consideration is whether the ownership structures of Abu Dhabi 
Satellite Television and Al Jazeera support the strength, dynamism, and integrity needed to 
fulfill a public service role. This in turn points to an alternative, or possibly complementary, 
way of dividing state-backed channels into types. For, just as mergers are not an option for 
certain channels in the private sector, they are presumably not an option for channels 
established to serve national policy objectives. Prevented from joining forces with other 
channels to enhance their competitiveness in a difficult market, state channels that want to 
be viable are required to rely much more heavily on high-impact "brands" and product lines. 
Al Jazeera demonstrated the worth of such assets when it developed a range of programs 
whose titles and presenters have become household names inside and outside the Arab 
world.(9) When some of the other major state satellite channels are viewed from this 
perspective, the relative value of their resources in terms of program formats and star 
personalities becomes clear. State channels that own offices, studios and other equipment 
around the world have an additional strength. In the hands of the right crews, such facilities 
can produce exclusive news footage that not only makes an impact with local audiences but 
can also be repackaged for western channels. As Mohamed Dourrachad, deputy director of 
Abu Dhabi TV told an interviewer, "Our pictures have been carried by other media in the 
West as well, which has to do with the courage of our reporters and the cameramen who 
work for us, risking themselves to get at least to part of the story" (Sullivan 2002). The 
strength of these assets can be compared in their own right even when the channels in 
question are producing different types of output. Al Jazeera, for example, specializes in 
news and current affairs, whereas Abu Dhabi Satellite Television covers both information 
and entertainment and also airs some programs in English. A comparison between either of 
these and the ERTU, for instance, would take account of the staff and facilities available to 
Nile News and the drama and music resources owned by the ESC.  

Important as they are, however, program assets are still only one aspect of ownership in 
state channels. Their organizational strength, through internal diversification, has also to be 
taken into account. The Abu Dhabi channel's resources stem from Emirates Media 
Incorporated, a large state conglomerate whose chairman is Sheikh Abdullah Bin Zayed, the 
UAE's Minister of Information. Emirates Media was created through the merger of several 
Abu Dhabi media outlets with the express intention of creating a body strong enough to be 
independent and profitable in a competitive market (Bounajem 1998: 54). Al Jazeera is 
meanwhile embarked on a process of expanding its base through development of its website 
and a second channel devoted to documentaries, both of which offer additional outlets for 
advertising. Vertical integration in the ERTU has a long history, being evident in the 
organization's eight separate departments in addition to its general secretariat. These deal 
with production, engineering, terrestrial television, radio, finance, news, general satellite 
and thematic satellite channels. The ERTU additionally holds stakes in Nilesat, Cable 
Network Egypt and Media Production City. It is in the relative value of their assets in terms 
of content and personnel, and the relative robustness of their organizational structures, that 

Page 7 of 10TBS: Covering The Region, The Cambridge Papers

http://www.tbsjournal.com/Archives/Fall02/Sakr_paper.html



state-owned channels can be distinguished from each other. The same criteria can serve to 
compare and contrast channels in the private sector.  

Conclusion  

Classifying Arab satellite television channels according to whether they are owned by 
private interests or the state is not a productive exercise. In many channels private and state 
interests overlap, while a review of channels positioning themselves as either privately-
owned or state-owned shows that there may be more differences than similarities inside 
each of these groups. In the current television environment, where the number of channels 
is increasing but the total pool of funding available to them is not increasing at the same 
rate, competitiveness and viability are less dependent on whether ownership is public or 
private than on how that ownership is structured. Media conglomerates may be "going out 
of fashion" as suggested by the quotation that introduced this paper. But this does not mean 
that media conglomerates-which have control over many segments of the supply chain and 
diversified revenue streams-are not still well equipped to create the successful content that 
ultimately leads to profit. Yet nor does it mean that conglomerates have a monopoly on 
"hits." And anyway, not all channels are prepared to join forces with competitors for the 
sake of creating critical mass. Based on these considerations, a typology emerges that 
distinguishes among channels in terms of how they deploy their assets. One choice is to do 
nothing, preserving existing structures unchanged. Another is to cut costs and enter into 
mergers and alliances in order to spread risks. A third choice is to court risk by promoting 
autonomy and creativity, in the expectation that high-impact content will ultimately bring 
high returns. In this respect, the competition for viewers among Arab satellite television 
channels to date suggests that, of itself, state or private ownership is neither a hindrance nor 
a help. TBS  

Notes | References  

Naomi Sakr is a Research Associate at the University of Westminster. She is author of the 
recently published Satellite Realms: Transnational Television, Globalization and the 
Middle East (see review in this issue).

Page 8 of 10TBS: Covering The Region, The Cambridge Papers

http://www.tbsjournal.com/Archives/Fall02/Sakr_paper.html



Notes: 

(1) Notably AOL-Time Warner, Bertelsmann and Vivendi Universal.  

(2) Algeria, Egypt, Jordan, Lebanon, Morocco, Saudi Arabia, Syria and Tunisia.  

(3) This figure for Saudi Arabia includes spending on pan-Arab TV.  

(4) Data from PARC, MEMRB and Stat-Ipsos collated by Canal France International shows 
an increase in average viewing times in Egypt, Jordan, Lebanon and Kuwait over a four 
year period between the mid1990s to the end of the decade, compared with a decline in 
Saudi Arabia, the UAE and Oman.  

(5) Author's interview with Mohammed Hassan Rateb, Managing Director of AI-Mehwar, 
Amman, February 27''', 2002.  

(6) Interview with the author, Amman, 1 March 2002.  

(7) Privatization of public enterprises in the Arab world brought in $9.6 billion between 
1990 and 1999, out of $320 billion in the developing world as a whole, leaving the public 
sector's share of total Arab GDP at 33 percent, compared with a developing-country average 
of 8 percent, according to a study by the Arab Monetary Fund (Kawach 2002).  

(8) General Electric and Pepsi Cola.  

(9) The list hardly needs repetition here. It includes AI-Ittijah al-Mu'akis ("The Opposite 
Direction"), Akthar min Ra'y "(More than One Opinion"), Bila Hudud ("Without Bounds"), 
Sirri lil-Ghaya ("Top Secret"), and so on. The channel's best known presenters include 
Faisal al-Qassim, Sami Haddad, Ahmad Mansour and Yosri Fouda. 

Page 1 of 1TBS: Covering The Region, The Cambridge Papers

http://www.tbsjournal.com/Archives/Fall02/Sakr_notes.html



References:  

ADD [Arab Digital Distribution] (2001) "Al-Awael 'sold out' across Middle East," Dubai: 
Arab Digital Distribution press release, June 13th.  

Alterman, Jon B. (1998) New Media, New Politics? From Satellite Television to the Internet 
in the Arab World, Washington DC: Washington Institute for Near East Policy.  

Amin, Hussein and Boyd, Douglas (1994) "The development of direct broadcast television 
to and within the Middle East," Journal of South Asian and Middle East Studies, Vol. XVIII 
(2), Winter, pp 37-50  

ArabAd (2002) "Where should the ads go? TV or print?" in ArabAd, Vol. 12, No 8, 
September, pp 24-31. Belchi,  

Jean-Marc (2002) "Evolution of TV Viewing in the Middle East 1996-2000." Paper 
presented to the conference on New Media and Change in the Arab World. Amman: Konrad 
Adenauer Foundation, February 28th-March 1st.  

Blumler,Jay. G. (1992) "New roles for public service television," in J. G. Blumler (ed..) 
Television and the Public Interest: Vulnerable Values in West European Broadcasting, 
London: Sage Publications, pp. 202-217.  

Bounajem, Michel (1998) "A surprising media merger," Arabies Trends, No 12, September, 
p.54.  

Boyd, Douglas (1998) "Saudi Arabia's international media strategy: influence through 
multinational ownership." Paper presented to the Annual Meeting of the Association for 
Education in Journalism and Mass Communication, Baltimore, MA, August.  

Butter, David (1999) "A hint of Florida comes to Cairo," Middle East Economic Digest, 
April 2°d, p.8  

Cassy, John (2002) "Death of the American dreams," The Guardian, July 30th, p.18.  

Congdon, Tim (1992) "Policy questions in British broadcasting," in T. Congdon et al., 
Paying for Broadcasting: The Handbook. London: Routledge, pp.x-xxii  

Dajani, Nabil (1999) "The confessional scene in Lebanese television." Paper presented at the 
seminar on "Islam on TV," Copenhagen: Carsten Niebuhr Institute, December 12th.  

El-Nawawy, Mohammed and Iskandar, Adel (2002) A1 Jazeera: How the Free Arab News 
Network Scooped the World and Changed the Middle East, Boulder, CO: Westview Press. 
17  

Eutelsat (2002) "The cable and satellite TV market 2001," online at eutelsat.com, accessed 
October 11th.  

Farah, May (2002) "Together we are stronger," Gulf Marketing Review, March, pp.56-59.  

Firmano-Fontan, Victoria (2002) "Al-Manar's narrative in a post 9/11 context." Paper 
presented to the conference on Media Representation of Islamic Societies and War, Falmer: 
University of Sussex, July 1st.  

Garnham, Nicholas and Locksley, Gareth (1991) "The economics of broadcasting," in J. G. 
Blumler and T. J. Nossiter (ed.s) Broadcasting Finance in Transition, Oxford: Oxford 

Page 1 of 3TBS: Covering The Region, The Cambridge Papers

http://www.tbsjournal.com/Archives/Fall02/Sakr_ref.html



University Press, pp.8-22.  

Ghareeb, Edmund (2000) "New media and the information revolution in the Arab world: an 
assessment," Middle East Journal, Vol. 54, No. 3, Summer, pp.395-418.  

Goodwin, Peter (1998) "Concentration: does the digital revolution change the basic rules of 
media economics," in R. Picard (Ed) Evolving Media Markets: Effects of Economic and 
Policy Changes, Turku: Economic Research Foundation for Mass Communication, pp.173-
89.  

Hamdy, Naila (2002) "A dream TV come true," Transnational Broadcasting Studies 
(tbsjournal.com), No.8, Spring/Summer at http://www.tbsjournal.com/sirhan.html  

Herman, Edward and McChesney, Robert (1997) The Global Media: The New Missionaries 
of Corporate Capitalism, London: Cassell.  

Kawach, Nadim (2002) "Arab states need to speed up reforms," Gulf News, August 4th.  

Micklethwait, John (1989) 'The entertainment industry" (supplement), in The Economist, 
23rd December.  

Miege, Bernard (1989) The Capitalization of Cultural Production, New York: International 
General.  

Neuman, W. Russell (1991) The Future of the Mass Audience, Cambridge: Cambridge 
University Press.  

Picard, Robert G. (2000) "Audience fragmentation as an economic problem for 
broadcasters." Paper presented to the seminar on Digitalisation and the Political Economy 
of Broadcasting, London: Finnish Institute, September 11th.  

Ryan, Bill (1991) Making Capital from Culture, Berlin and New York: Walter de Gruyter & 
Co.  

Sakr, Naomi (2001 a) Satellite Realms: Transnational Television, Globalization and the 
Middle East, London: I B Tauris.  

Sakr, Naomi (2001b) "Contested blueprints for Egypt's satellite channels," Gazette, Vol. 63 
(2-3), May, pp. 149-167.  

Sullivan, Sarah (2002) "Interview with Mohamed Dourrachad, deputy director of Abu 
Dhabi Television," Transnational Broadcasting Studies (tbsjounral.com) No. 8 
Spring/Summer at http://www.tbsjournal.com/dourrachad.html  

Sullivan, Sarah (2001) "ART relaunches as 'total entertainment solution'." Transnational 
Broadcasting Studies (tbsjoumal.com), No. 6, Spring/Summer at 
http://www.tbsjournal.com/Archives/Spring01/ART.html  

The Economist (2000) "Endemol: The reality after the show," September 14th, pp.73-74.  

Vincent, Andrew (1987) Theories of the State, Oxford: Basil Blackwell.  

Winston, Brian (1994) "Public service in the New Broadcasting Age," in S. Hood (ed.) 
Behind the Screens: The Structure of British Television, London: Lawrence &Wishart, 
pp.20-42.  

Page 2 of 3TBS: Covering The Region, The Cambridge Papers

http://www.tbsjournal.com/Archives/Fall02/Sakr_ref.html


