126 Al Jazeera Programming

18

,_‘
O

[§8)
o

[SSIESSIN S I O8]

e W N =

29

30
31
32
33
34

A. Jawad “On the direction that has become no longer opposite,” Al
Sharq Al Awsat, September 24, 2000, p. 18.

M. Kayyali, "Politics on Arab satellite television,” Al Bayan, November 20,
1998, p. 3.

“Al Jazeera evaluation seminar ends with tough trial for The Opposite
Direction,” Al Bayan, May 10, 2000, p. 6.

Al Shammari, The Opposite Direction; El-Nawawy and Farag, Al Jazeera.
Whitaker, “Battle station,” p. 3.

Al Shammari, The Opposite Direction.

Muhammad 1. Ayish, “American-style journalism on Arab world televi-
sion,” Transnational Broadcasting Journal, No. S (2001), <http://www.
tbsjournal.com/Archives/Spring01/Ayish.html>.

A. Dixit and B. Nalebuff, “Game theory,” The Concise Encyclopedia of
Economics, <http://www.econlib.org/library/Ecn/Gameth>.

T. Schelling. The Strategy of Conflict (Cambridge: Harvard University
Press, 1960), p. 43.

A. Schleifer, “Looks are deceiving: Arab talk shows and TV journalism,”
Transnational  Broadcasting Studies, No. 6 (Spring/Summer 2001),
<http://www.tbsjournal.com/Archives/Spring01/Schleifer.html>.

G. Comstock and E. Scharrer, Television: What’s on, Whao's Watching, and
What it Means (San Diego, CA: Academic Press, 1999).

J. Gamson, Freaks Talk Back: Tabloid Talk Shows and Sexual Non-
Conformity (Chicago: University of Chicago Press, 1998).

Faisal Al Kasim, “Crossfire."

Gamson, Freaks Talk Back.

1. Fang, Television News, Radio News (St. Paul, MN: Rada Press, 1986).
The Opposite Direction, December 24, 2002.

A. Schleifer, “Looks are deceiving.”

Vertiefungstext 12: Sakr, Naomi, Woman, Development and Al Jazeera: A Balance Sheet, in:
Ayish, Mohammad I., Media brinkmanship in the Arab World: Al Jazeera, The Opposite
Direction as a fighting arena, in: Zayani, Mohamed (Hg.), The Al Jazeera phenomenon.
Critical perspectives on new Arab medi&,’_ondon 2005, 127-149

Women, Development and
Al Jazeera: A Balance Sheet

Naomi Sakr

Development across the Arab world is being hindered by gender
inequality. Such was the conclusion reached by the team of Arab
thinkers who compiled the first Arab Human Development Report,
published in 2002 under the joint auspices of the UN and the Arab
League. Women's participation in the workforce and in political
decision-making in Arab countries is lower in quantitative terms
than anywhere else in the world, the report declared. It went on to
warn: “Society as a whole suffers when a huge proportion of its pro-
ductive potential is stifled, resulting in lower family incomes and
standards of living.”! Based on this assessment, it may reasonably be
argued that marginalization and disempowerment on grounds of
sex are issues of concern not only to Arab women but to the whole
of Arab society. The report itself concluded that progress towards
broader political and economic participation will depend on chang-
ing attitudes at all levels of society, “from top levels of government
to local communities and individual households.”*

How beneficial is it therefore for television stations serving Arab
countries to address the specifics of women's inequality in programs
that appear to be targeted exclusively at women? Television is a mass
medium; its audiences include millions of people who may not have
access to the printed press for reasons of illiteracy, limited distribu-
tion and high cost. The number of television programs of interest
and relevance to ordinary people in Arab countries increased dra-
matically during the late 1990s, as competition for viewers and
advertising revenue intensified among a proliferation of Arab satel-
lite channels.®> Growth in viewership and in the number of talk
shows focusing on socio-political issues created an unprecedented
opportunity for televised debates on women's status in the region
In some cases these debates took place 1n shows defined primarilv bv
their format (face-to-face interview, two guests or panel of guests) or

127




140 Al Jazeera Programming

by their subject matter (religion, politics, law, current affairs, recent
history, and so on). More often, they took place in shows clearly
demarcated as intended for female audiences through titles like Laki
(the feminine form of “for you”), Kalam Nowaim (Talk of the Fair
Sex), and Lil Nissa Faqat (For Womnen Only).*}

The exclusivity implied by titles like these proved contentious.® If
women talk among themselves, asked Fairouz Nasr, Director of
Development Programs for Syrian Television, “who will dialogue
with men?”¢ It appeared to critics as though women were being
homogenized and added into the schedules as an afterthought or
sideshow. Such a trend seemed reminiscent of the Women in
Development (WID) approach that international agencies had
adopted in the 1970s out of concern that women were being
excluded from development. The WID remedy was to treat women
as a single category and help them out of their putative “private”
spheres into the productive sectors of the existing economic system.
In contrast, the later Gender and Development (GAD) approach
took a holistic view of development that called for change in house-
holds and society at large. Questioning how and why particular
gender roles and attributes are defined and assigned, GAD rejected
the public-private dichotomy and examined women's situation
inside the so-called private sphere as well as outside it.” Arguably,
television programs that treat male-female power relations in the
“private” realm as a matter for public dialogue among men and
women could be considered compatible with a GAD approach.

Al Jazeera's programming includes the series Lil Nissa Fagat, in
addition to periodic discussion of women'’s rights and responsibili-
ties included in its other popular talk shows. This chapter draws on
examples of both kinds of programming—those with single-sex and
those with mixed-sex panels—to assess Al Jazeera's contribution, if
any, towards rectifying women'’s empowerment deficit in the Arab
world. The study starts by reviewing arguments for and against
special women's programs. It then deploys the concept of the
“counterpublic” (developed by scholars of the public sphere) as a

tool with which to probe aspects of television debates about gender
inequalities.

TELEVISION DEBATES AND COUNTERPUBLICS

In embarking on a discussion of television's capacity to empower
wormen, it is useful to ask from the outset whether the medium is

Women, Development and Al Jazeera 129

naturally equipped to redress women’s lack of power in society
or whether it is more likely to reflect it. As Gaye Tuchman said
of American television in the 1970s, stereotyping and under-
representation of women are often regarded as “distortion.” Yet, she
argued, these negative aspects may actually have “symbolically cap-
ture[d]” women’s real lack of power in American societv.S In other
words, the blame for unsatisfactory media treatment of women
cannot be laid solely at the door of media institutions, since these are
simply part of the wider tabric of power relations. Nevertheless, if
the media form part of the apparatus through which gender roles
are assigned, they can equally be deployed to renegotiate those
assignments.

Women'’s employment in media institutions and media portrayal
of women were identified as key global concerns in the Beijing
Platform for Action at the Fourth World Conference on Women in
China in 1995. Since then, efforts to end negative stereotyping and
recruit more women to higher editorial ranks have had ditferent
degrees of success with different television stations, depending on
the way those stations are financed and controlled. Public ser-
vice broadcasters are susceptible to target-setting because of their
public ownership and funding. In Germany, Spain, Italy and the
Netherlands, for example, they are explicitly required to provide
programming that contributes to gender equality.” Female senior
executives at the British Broadcasting Corporation (BBC) increased
from 3.6 per cent in 1985 to 30.8 per cent in 1999, after the BBC
took deliberate steps to achieve a more equitable workforce balance
of gender and ethnicity.’® But such policies are not universal. Not
only is independently regulated public service broadcasting absent
in the Arab world, but pressure groups in the region remain unaware
of its potential for giving a voice to all segments of the population.'!
Indeed, where regulations governing Arab broadcasting specifically
prohibit material that criticizes religion and traditions or questions
family ties and family values, the possibilities for even debating fac-
tors contributing to women's disempowerment—Ilet alone discussing
how to overcome it—would seem to be severely limited.'

The challenge of framing gender-sensitive policies has thus been
left to those Arab satellite broadcasters willing and able to avoid
such stifling regulatory constraints. These have had to decide for
themselves on the benefits and pitfalls of setting aside desig-
nated program slots tor women. Ghettoization, as the latter practice
is sometimes pejoratively described. brings with it the “burden of




130 Al Jazeera Programming

representation,” whereby “very few people with opportunities to
make very few programs have to bear the responsibility for repre-
senting a diverse and complex social group.”!3 Ghettoization is seen
as creating more problems than it solves because it ignores the like-
lihood that members of an identified target group will in fact be
irreconcilably split by basic political, economic and cultural differ-
ences.'* Yet, there may also be occasions when ghettoization is a
misleading term. Indeed, it is possible to regard television programs
reserved for female guests and ostensibly aimed at a female audience
as providing a much-needed space in which women may put their
points across uninterrupted, on their own behalf. It could be said
that television should provide such spaces, or else risk being accused
of masking the fact that women often do have different priorities
from men and different perspectives on issues of shared concern.!®
Nancy Fraser’s concept of subaltern counterpublics can help in
assessing the pros and cons of discussing gender inequalities in
women-only as opposed to mixed-sex forums. Fraser developed the
concept in response to Jiirgen Habermas’'s theory of the public
sphere. Habermas applied the term “public sphere” to the “arena for
discursive interaction”!® that arose out of changing relations
between capitalism and the state in Europe in the seventeenth and
eighteenth centuries. Habermas's original account, of an egalitarian
community of citizens openly, rationally and critically debating
matters of public interest, has since been exposed as idealized, given
the reality of exclusions based on gender and class. Yet the concept
of a public sphere, where access is guaranteed to all citizens, retains
normative value, since it can guide criticism of existing conditions
and practices and provide a “social imaginary” to aspire to.!’” The
concept becomes even richer as a theoretical tool if the discursive
space to which it refers is envisaged not as an all-encompassing
single sphere but a “multiplicity of dialectically related public
spheres.”! This is where the notion of the counterpublic comes in.
Fraser points out that informal pressures may marginalize the
contributions of members of subordinated groups, even when they
are formally free to participate equally in a public sphere. Thus hier-
archies may continue to function despite a pretence of participatory
parity; indeed the very pretence of parity “works to the advantage of
dominant groups in society and to the disadvantage of subordi-
nates,” because it leads to the strong claiming to speak in the name
of the weak.' It is, as Fraser argues, the task of critical theory to “ren-
der visible the ways in which societal inequality infects formally

Women, Development and Al Jazeera 131

inclusive existing public spheres and taints discursive interaction
within them.”*? For subordinated groups, meanwhile, the task is to
form subaltern counterpublics, or “parallel discursive arenas,” where
specific needs, objectives and strategies can be hammered out.

These insights suggest certain ways of examining whether or not
programs on Al Jazeera are conducive to women's empowerment. Al
Jazeera's wide geographical reach, large audience and active promo-
tion of generally uncensored and critical discourse about subjects of
general public interest make it eligible to be treated as contributing
to the realization of a pan-Arab public sphere. The question for this
chapter is whether Lil Nissa Faqat, by reserving a separate program
space for women speakers, constitutes a form of ghettoization or
whether it supports subaltern counterpublicity. For Fraser, the eman-
Cipatory potential of the counterpublic lies in the dialectic between its
dual functions as a space both for withdrawal and regroupment of
the subaltern group and also for agitational activities on behalf of
that group, directed at wider publics.?! That is to say, subaltern
counterpublics are seen as having both an internal and an external
orientation. They operate as a space in which participants can seek
to argue out among themselves what counts as a matter of common
concern to a wider public. Where such matters have hitherto been
ruled off limits, the counterpublic then looks outward to contest
that perception and “convince others that what in the past was not
public in the sense of being a matter of common concern should
now become so.”?? Fraser herself cites the issue of domestic violence,
which was forced onto a public agenda through contestation in and
by a feminist counterpublic.

Notions of “arguing out,” “regroupment” and “contestation” help
formulate questions about relevant Al Jazeera programs. It is indeed
a hallmark of Al Jazeera programs that they favor contestation over
consensus, because such contests are still relatively novel on Arab
television and the station’s management sees them as making for
“interesting television.”?* Yet, there is a difference between arguing
and “arguing out.” Whether programs on Al Jazeera create a sense of
direction or a sense of confusion regarding gender inequalities can
only be answered through analysis of specific examples. Similarly, in
light of the concept of “regroupment,” it is worth reflecting on how
these programs portray groups. Groups do not usually appear as
such on television.? Where they are represented at all, it is generally
by a single individual who will be pitted against another individual
representing a different persuasion. Finally, there is the question of




132 Al Jazeera Programming

whether the issues identified for discussion are already widely
accepted as matters of common concern to the general public or
have previously remained beyond the bounds of public debate.

DISCUSSION OF WOMEN’S STATUS ON AL JAZEERA’S
TOP TALK SHOWS?®

Al Jazeera is the nearest approximation in Arab television to a public
service broadcaster. Unlike the public sector monopoly broadcasters
operating in most other Arab states, which are directly accountable
to governments because they are supervised by ministers of informa-
tion, Al Jazeera is organized in such a way as to serve and be account-
able to a pan-Arab pui)lic. Its relationship with the government of
Qatar, where it is based. has been likened to the relationship between
the BBC and the British government,*¢ in that the government has
limited institutional means of day-to-day control over the station's
editorial content. In addition, Al Jazeera’s initial nucleus of staff
was drawn from a BBC television news service in Arabic that had
been closed down. These people, including the station’s first two edi-
tors in chief, continued to make editorial judgments based on their
understanding of BBC criteria several years after leaving the BBC.%
Whereas Arab governments continue to fund monopoly broadcast-
ers regardless of their profitability, Al Jazeera was established on the
basis of a loan from the ruler of Qatar, with the aim of becorning self-
financing through revenue from advertising, leasing of facilities and
sales of exclusive film footage. This aim dictated an editorial policy
geared to maximizing audiences. A Gallup poll in 2002 indicated suc-
cess on this front, finding that viewers in countries such as Saudi
Arabia, Kuwait, Jordan, Lebanon and Morocco were turning to Al
Jazeera before other channels in order to catch up with the news.?
On being set up in 1996, the station was initially given until the end
of 2001 to become self-financing. In 2002, however, this deadline
was extended, with the Qatari ruler also agreeing to inject more of
his own money on an annual basis to keep the channel going.?’ On
the one hand, politically motivated advertising boycotts had kept Al
Jazeera's revenues artificially low.3® On the other hand, the station
had already expanded its output through development of a website
and was planning further investment in a documentary channel and
an English-language news channel.?! These ventures could be seen as
making a wider range of critical discourse on public affairs accessible
to a wider public.

Women, Development and Al Jazeera 133

Although there is evidence to support Al Jazeera claims of editor-
ial independence, there are also noteworthy parallels between its
allocation of editorial time to issues of women’s empowernient and
the efforts of Qatar’s Emir to empower Qatari women. Qatar was the
first Arab Gulf country in which women stood as candidates and
voted in municipal polls, in 1999.33 In municipal elections in 2003,
the sole woman candidate won her seat after rivals stood aside.3*
The country’s first female cabinet minister was appointed in May
2003, after voters had overwhelmingly approved a written constitu-
tion which guaranteed, among other things, women'’s right to vote
and run for political office.3* Irrespective of such developments,
however, Al Jazeera had its own internal rationale during the period
1999-2003 to run items about women’s status in the region and
beyond, simply because these were sufficiently newsworthy and
contentious to suit the station’s characteristic Crossfire style.
Controversy over women’s involvement in elections in neighboring
Gulf states, employment issues raised by reform programs and glob-
alization, changes in legislation affecting women in various Arab
countries, the spread of AIDS, the growth of women’s organizations,
the impact of conflict on Palestinian and Iraqi women—these and
many other events and trends merited general coverage on the
strength of their topicality alone. Al Jazeera consequently carried
such coverage before Lil Nissa Fagat got under way at the start of
2002. After the toppling of the Taliban regime in Afghanistan in
2001, it explored the prospects for Afghan women in a program
called Oula Houroub Al Karn (First Wars of the Century).3¢ In the same
period the regular series Al Sharia wal Hayat (Islamic Law and Life)
devoted an episode to polygamy, under the title “Polygamy:
solution or problem?”?” Earlier in 2001 the series Bila Hudud
(Without Borders) had dealt with “The role of the Palestinian woman
in the intifada.”8

Al Sharia wal Hayat, a format copied by other Arab satellite
channels, is a 90-minute program in which a prominent religious
scholar, Youssef Al Qaradawi, advises on codes of conduct in [slam.
His rulings have sometimes been at odds with those of Muslim
scholars elsewhere. During elections in Bahrain in 2002, he formally
approved women'’s participation as candidates, especially those past
their child-bearing years. In this he was contradicted by a Saudi
cleric.** During controversy over the appointment ot Egypt’s first
female judge in 2003. Qaradawi approved the appointment of
female judges, whereas Egypt’s own most senior religious authoritv




134 Al Jazeera Programming

indicated that a female judge might be permitted to write opinions
on the outcome of court cases, but not to judge the cases themselves.
An episode of Qaradawi’s series in February 2003 was entitled “The
Islamic view of women participating in public life.”*? Since the early
days of Al Jazeera, Al Sharia wal Hayat has been tackling questions
about women'’s status in Islam. In 1997, an episode looked at “The
Muslim woman in the West.”#! This was followed in 1998 by
“The position of women in Islam,” “Misyar marriage (a temporary
marriage contract),” and “Why Islam organizes and regulates
marriage.”*? Other related episodes included “Women's issues” in
1999 and “Women'’s liberation in the Arab world” in 2000.** This
sample of programs does not list all relevant topics covered in the
series, such as health, or all episodes during which women’s status
was mentioned. Even so, it gives a sense that Al Sharia wal Hayat, by
discussing intimate personal matters like marriage and family life on
television, accustomed viewers of Al Jazeera to public discussion of
what goes on in the privacy of homes. A program in 2002, for
example, covered “The family relationship and its effect on society,”
while another in 2003 tackled what it described as “Absent happiness
in the life of Muslims.”#*

Al Sharia wal Hayat is interesting to the present study for three
reasons. First, by providing a forum for religious opinions to be
pronounced, it would appear to be designed to overcome confusion
rather than create it. Second, by inspiring other Arab satellite chan-
nels to launch similar programs, it could be said to have played a part
in expanding the public space available for rational discourse on
matters that include gender roles and women'’s status. By adopting
comparable formats, ART's religious affairs channel, Iqra, Abu Dhabi
TV and the Egyptian Space Channel created unprecedented opportu-
nities for women callers to discuss treatment they had received in
matters of marriage and divorce. Third, through the phenomenon of
intertextuality (whereby audiences inevitably and sometimes uncon-
sciously “read” texts in relation to each other*), the content and
tone of Al Sharia wal Hayat can certainly be assumed to have had
repercussions in terms of audience expectations of other Al Jazeera
talk shows, and vice versa. However, instead of examining specific
episodes of Al Sharia wal Hayat, I propose now to turn the spotlight
onto two talk shows in other series, in which women took part—one
dealing with women'’s right to vote and stand for political office, the
other with divorce. Aspects of these examples will be noted to allow
comparison with the women-only talk show, Lil Nissa Faqat.

Women, Development and Al Jazeera (35

Akthar min Rai (More Than One Opinion), one of Al Jazeera’s flagship
discussion programs, is presented by Sami Haddad, a veteran of the
BBC Arabic television service, who became one of the founding
screen personalities of Al Jazeera. As its title implies, the point of
Haddad’s talk show is to highlight currents and counter-currents. An
episode of the program, aired on May 28, 1999 and devoted to the
political freedom of Gulf womern, featured one woman and two
men. The topical peg for this choice of subject was a decree by the
Emir of Kuwait allowing Kuwaiti women to vote and stand as candi-
dates in national legislative elections. The decree—being consistent
with the Kuwaiti constitution, which guarantees equality between
men and women—amended the country’s electoral law which, by
allowing male suffrage only, conflicted with the constitution. Later
in 1999 (that is, after this particular episode of Akthar inin Rai went
on air), Kuwait’s National Assembly overturned the emiri decree.

The guests on the show included Nouriya Sadani, long-standing

campaigner for women'’s political rights in Kuwait and leader of
two groups, the Arab Women's Development Society and Kuwaiti
Women of the Twenty-First Century.** As a newspaper columnist
and historian, Sadani has also written extensively on the subject.
With her were Dr Abdel Razzaq Al Shayiji, Assistant Dean of the
Sharia College in Kuwait University, and Dr Abdel Hamid Al Ansari,
former dean of the Sharia College at Qatar University. Sami Haddad
introduced the episode by pointing out that both supporters and
opponents of votes for women in Kuwait had quoted religious texts
to support their arguments. He then launched the debate by asking
Shayji whether men alone were responsible for public life in Kuwait,
given the absence of the “other half” of society. Shayji, replying that
democracy in the Gulf was still “immature,” suggested that women
did not regard elections as a “priority.” Asked immediately by
Haddad to explain, Shayji cited tradition and religion and dispar-
aged what he called women's “little” groups in Kuwait, the purpose
of which, he said, was “probably to strip women of their religion.”
Pressed by Haddad to cite a religious text forbidding women from
choosing someone to represent them in public affairs, Shayji clarified
his view to the effect that Islam allows women to vote but not to be
parliamentary candidates. He indicated that it would be hard under
current Kuwaiti law to allow women to vote but bar them from
standing as candidates. To support his points Shayji quoted Quranic
verses calling on women to “keep to their houses” and stating that
men have the responsibility of providing tor women.




136 Al Jazeera Programming

At this, Haddad turned to Ansari for his interpretation of the first of
these verses. With Ansari's reply, the “other opinion” alluded to in the
series title (and in Al Jazeera’s mission statement) became apparent, as
he opened by disagreeing with Shayiji on tradition. Restrained how-
ever by Haddad, who was still seeking a response to the point about
women and their houses, Ansari declared that the consensus view of
Muslim scholars was that the verse in question, being explicitly
addressed to women in the family of the Prophet Mohammed,
applied only to them. And yet, Ansari continued, they also left their
houses when necessary. In response to questioning from Haddad, he
insisted that women in the Prophet’s family had been told in the
Quran “You are not like other women,” and that the instruction
addressed to them did not apply to contemporary Muslim women.

Having established the opposing viewpoints of his two male

guests, Haddad then briefly mentioned Sadani’s background and
asked her to comment on Shayji’s opinion. Sadani’s response was to
point out that Shayji seemed to have no problem accepting orders
from the female president of Kuwait University. Following on swiftly
and addressing herself to Haddad, Sadani proceeded to dispute
Haddad’s introductory remarks about Kuwaiti Islamists objecting to
women exercising political rights. Repeatedly blocking Haddad’s
attempts to interrupt, she noted that Islamist women in Kuwait were
also campaigning for political rights. She applauded the head of
state who, she indicated, was putting the interests of his society and
country ahead of those of a few people resisting progress. Those
opposing the decree, she said, should be thankful they lived in a
democracy, protected by a constitution, and not in a police state.
And yet, Sadani continued, despite more efforts by Haddad to cut
her off, Shayji was effectively arguing against the equality enshrined
in the very constitution that was protecting him.

It becomes apparent from these opening snatches that, although
Sadani was in a minority of one female to three males, the more
obvious outsider in this gathering was Shayji, as the sole self-professed
opponent of women's political rights. The lone female guest started,
as she meant to go on, by overriding interruptions for long encugh
to make her chosen points. The long program ended with Sadani
and Shayiji disagreeing over the contribution of women’s organiza-
tions in Kuwait, thereby implicitly highlighting Sadani's position as
spokesperson for active groups. Of the three guests, 1t was Sadani
who literally had the last word, before Haddad turned to address his
viewers and sign off.

Women, Development and Al Jazeera 137

Similarly hard-hitting debates take place on other Al Jazeera talk
shows. In the series Al Ittijah Al Muaakis (The Opposite Direction)
presented by Faisal Al Kasim, the format involves two guestsl
confronting each other head to head. Al Kassim is proud that his
program provides an arena for such exchanges. Off-screen, he has
argued that live debates on Arab television help to liberalize
a.ttitudes to debate generally in Arab society, thereby changing a
situation in which there is “no dialogue in families, no dialogue in
schools” and where fathers, teachers and preachers are allowed to
behave like dictators.*’ Al Kassim clearly appreciates participants
who are practiced in defending their views. Referring to an episode
of Al Ittijah Al Muaakis in which the outspoken Egyptian feminist
Nawal El Saadawi took part, he once described her as having “made
mincemeat” of an opponent. On another memorable occasion in
1999, his show hosted two female guests to debate the practice
of polygamy. One, the Egyptian writer Safinaz Kazem, stormed out
of the studio in mid-debate rather than be perceived to contradict
the Quran.*8 Her sparring partner was Toujan Faisal, one of only two
women ever to have been a member of the Jordanian parliament
before it introduced a six-seat quota for women in 2003.%°

On February 22, 2000, an edition of Al Ittijah Al Muaakis tackled
the practice of k/ula, which had just been introduced in Egypt as an
alternative to protracted litigation for women seeking divorce.
Under khula, a woman is permitted to divorce her husband unilater-
ally and without delay on condition she returns her dowry and
surrenders all financial rights, regardless of the length of her mar-
riage and the reasons for her decision to end it. Although the
Egyptian parliament approved the introduction of khula, it did not
do so without a fight. Intense controversy, combined with wide
public interest inside and outside Egypt, made the topic highly
suitable for Al Ittijah Al Muaakis. The episode devoted to klwla
brought together two Egyptians: Farida Al Naqgqash, female head of
the Progressive Women’s Union, and Ibrahim Al Kholy, a male
professor from the University of Al Azhar in Cairo.

After a lengthy preamble setting out the issues, Al Kasim kicked
off the debate by challenging Kholy to justify the “revolution” going
on among men of religion just because women were “taking a few
of their usurped rights.” Rejecting the term “revolution,” Kholy
began with a defense of the system of religious scholars and /a
defense of women's rights in Islam, challenging “anyone” to name
areligion that “gave” women more than Islam had given them. His




138 Al Jazeera Programming

opposition to khula, he said, was based on corruption in the judicial
systern, where lawyers were “messing around” and taking advantage
of other people’s problems. Kholy said changes in the courts would
be preferable to khula as a means of ending the backlog of protracted
divorce cases raised by women. He saw khula as opening the way to
blackmail between couples. Nagqash, having briefly interrupted
Kholy to correct the title of an official he had referred to, then pro-
ceeded (with encouragement from Al Kasim) to set out her opinion.
She cited specific cases in which women had been denied the right
to divorce. Apparently aware of viewers’ concern that change was
being imposed from abroad, Naggqash moved to pre-empt such
a notion. She gave statistics for women'’s contribution to the econ-
omy, saying that these.signaled a “new reality” and a need for
“radical change” in the family. The “old relationship,” according to
Naggash, was based “not on equality or justice but on oppression.”

When male callers to the program suggested that Muslim women
were better off than women in the West, Nagqgash insisted that
women wanted only justice and equality in accordance with models
that existed in the region in an earlier era. “Arab houses are closed,”
she said, and “behind closed doors” there is suffering, isolation and
enslavement. When Kholy argued that injured women already had
the right to seek divorce, Nagqash pointed out that a woman suing
for divorce through the courts could wait ten years for a settlement.
In heated exchanges, the two guests stood their ground, battling to
make themselves heard. Kholy maintained that men and women
were suffering because secular laws were being used instead of
Islamic law. Nagqash, goaded at one point by Al Kasim's interjection
that women and the family were seen by some as the last bastion of
Arab culture, responded that the last bastion would be formidable if
built on love and compassion, not oppression and humiliation.
Quoting the view expressed by some sheikhs that unveiled women
bring dishonor and defeat on the whole nation, she seized the
opportunity to stress that “secular” did not mean “atheist” or
“against religion.” The program ended with Kholy insisting that the
point of reference should be the “Holy Book"” and the traditions of
the Prophet, and Al Kasim announcing “our time is up.”

Here, as in the earlier example from Akthar min Rai, the female
guest chosen to debate a controversial topic had long experience in
parrying hostility and speaking plainly about actual examples of
injustice visited upon a large group of people. Seizing on Kholy’s
statistic that corruption had caused a backlog of 1.5 million divorce

Women, Development and Al Jazeera 139

cases, Naqqash said that nearly half of these cases had been raised by
women whose husbands had injured them physically. For a womaﬁ
to prove injury, Nagqash explained graphically, she had to display a
blinded eye, broken leg or cut hand that a judge could see for him-
self. Invisible injuries were much harder to prove. With Al Kasim
having suggested in his first question to Kholy that women'’s rights
had been “usurped,” the latter—being opposed to speedier divorce
for women—was put on the defensive. In these episodes of Akthar
min Rai and Al Ittijah Al Muaakis, women were numerically in a
minority. Formally, this might be perceived as a lack of parity in
participation. Informally, however, this disadvantage was mitigated
by the factors outlined above. The programs demonstrated strong

feelings and differing views with no attempt at resolution or
summing up.

AL JAZEERA'S LIL NISSA FAQAT

Like Al Jazeera's other talk shows, the weekly Lil Nissa Fagat is a
regular fixture in the station’s schedules. How much of a fixture was
demonstrated when it remained on air during the Israeli siege of
Palestinian towns that started in March 2002 while some other
programs were temporarily shelved at this time to make way for
extended daily reports of the siege. In 2003, however, Lil Nissa Faqat
lost its place for a few weeks to coverage of the invasion of Iraq, as Al
Jazeera and other Arab satellite channels competed to be first with
breaking news. As this scheduling policy confirms, timeliness is not
a priority element of Lil Nissa Fagat. Since it started in 2002, its
discussion topics have sometimes been prompted by events, as in
the aftermath of the US-led invasion of Iraq, the elections in Yemen
or the Earth Summit.’° At other times, however, the program makers
have chosen subjects of perennial interest to do with marriage and
family relationships. On still other occasions, they have stepped
back to take a fresh look at everyday phenomena such as popular
sayings, social customs and women's magazines. Topics chosen for
the series are equally likely to relate to what have traditionally been
perceived as the public or private spheres, either separately or within
the same program.

Topics debated on Lil Nissa Fagat have included: exchange of roles
between men and women, violence against women, women'’s
writing, businesswomen and Arab women’s role in building the
economy, women in the spotlight, the effect of September 11 on




140 Al Jazeera Programming

Arab and Muslim women, women and fulfillment, women in popu-
lar sayings, the image of Arab women in video clips, the position of
women in war, the position of Arab women in professional unions,
the future of Arab women’s movements, the understanding of gen-
der, women and religious rulings, women and political change in
Iraq, the mother and her teenage daughter, women and diplomatic
work, and a husband’s use of his wife’s money.

Lil Nissa Faqat differs from either Akthar min Rai ot Al Ittijah Al
Muaakis in having had a much shorter history, as well as a succes-
sion of four different presenters during its first two years. The first of
these, Khadija bin Ganna, who reportedly pushed for the program'’s
creation, was one of the original Al Jazeera team drawn from the
BBC Arabic Television Service. Muntaha Al Romhi, who succeeded
bin Ganna before leaving Al Jazeera in early 2003 for Al Arabiya,
shared a similar background. Al Romhi was followed by Laila
Chaieb, who in turn was followed by Lona Al Shebel. As prominent
women on Al Jazeera, they were clearly in a numerical minority,
along with the station’s few female news reporters, including its
Ramallah correspondent Shereen Abu Agla. The two episodes of Lil
Nissa Faqat described below were both screened in October 2002
while the program was being presented by Muntaha Al Romhi.
Although selected almost at random, as two episodes aired in quick
succession, it so happens that the ones chosen lend themselves to
comparison in terms of subject matter with the two shows (on Gulf
women's political participation and divorce law) discussed in the
previous section. One, broadcast on October 14, 2002, dealt with
the position of Gulf women in relation to leadership and manage-
ment roles. The other, aired on October 28, 2002, was entitled
“Women'’s attitude to polygamy.”

The Lil Nissa Faqat focus on Gulf women and leadership was
timed to coincide with a symposium taking place under the patron-
age of Qatar’s first lady, Sheikha Moza, on women's advancement in
the six Gulf Co-operation Council countries. It featured three
panelists from Bahrain, Qatar and Oman. Dr Wajiha Sadig Al
Baharna was introduced as head of the Bahrain Women's Society
and deputy head of the Society for Cultural and Social Innovation.
Dr Zakiya Ali Mallallah Abdel Aziz was described as head of the
Research Unit and Information Centre in the Qatari Public Health
Ministry’s Pharmaceutical Administration. The third guest was
Mrs Aida Bint Salim Al Hajri, Director of Studies and Research in
Oman’s Ministry of Social Development. Before presenting her

Women, Development and Al Jazeera 141

guests, however, Muntaha Al Romhi launched the program by
explaining the issue to be discussed. The question, she said, was one
of priorities. Should proficient and able women, faced with an
enduring multitude of obstacles to entering jobs with executive
authority, take a gradualist approach to reaching their strategic
objectives, given the deeply-rooted social norms that currently bar
them from such jobs? Or should deliberate steps be taken to enable
them to break into such fields? How much distance separates
qualified women from decision-making circles, asked Al Romhi, and
what are the strategic landmarks on the way?
Having thus narrowed the debate to one around optimum meth-
ods of achieving a mutually agreed end, Al Romhi brought her
guests into the discussion by appealing to Mallallah for information.
Why, she wondered, was there such a big discrepancy between the
number of Gulf women with higher degrees and the number occu-
pying leadership positions in either the public or private sector?
Mallallah replied by confirming that there was indeed a serious gap.
She then proceeded directly to identify obstacles placed in front of
women from their earliest upbringing as young girls. Arguing that
traditions and customs put men in authority over women through-
out their lives, she noted that, as girls grow up, they are subject to
interference in what they wear, where they go, where they work and
whether they can travel to gain experience and education. “These,”
she said, “are things we have all lived through, suffered from and
still suffer from.” Baharna, the next guest to speak, took Dr Zakiya's
points further by noting that doubts expressed about women's
leadership ability instilled doubts in women themselves and under-
mined their confidence. When Bint Salim'’s turn came to contribute,
she began by highlighting rapid changes in women'’s circumstances
in the Gulf during the second half of the twentieth century, includ-
ing the rise of businesswomen. Soon, however, she was endorsing
the previous speakers’ arguments about upbringing, adding that
female voters are more inclined to vote for male rather than female
candidates. Girls, she said, are brought up to see their broth-
ers and fathers as the ones who take decisions. On marriage, the
decision-making role falls to the husband. The expectation that men
will take decisions is consequently transferred to the workplace, Bint
Salim said.
Other voices on the topic were introduced by means of a short
report. Here women attending the Doha symposium were inter-
viewed to say whether women should wait for gradual social change




142 Al Jazeera Programming

to elevate them to directorships or whether they should be calling
for political intervention to accelerate that change. The report con-
cluded that it was now up to women to push for equal opportunities
while also boosting their skills and experience. It was followed by
calls from viewers who, as often in Lil Nissa Faqat phone-ins, were
predominantly men. The first proved to be out of step with the
assumptions underlying the program, as he was strongly opposed to
women becoming rulers, ministers or judges. He cited religious texts
to argue that women should stay at home, not occupy positions of
authority and not reveal any part of their anatomy. At this Baharna
insisted, despite Al Romhi’s cautioning against discussion of reli-
gious rulings, on stating that God had created men and women
equally and given them equal responsibility for stewardship of the
earth. When Al Romhi observed that Balkis was mentioned in the
Quran as a wise female leader, Baharna concurred. The second caller
declared that women had been claiming for the past 50 years that
they were oppressed. When repeatedly urged by Al Romhi to be clear
about whether or not he thought they were oppressed, he threat-
ened to end the call. The program finally ended as an academic
conference panel might, with a round-up of one-liners from each
guest.

Several observations can be made about this episode of Lil Nissa
Fagat. The first has to do with the way its assumptions and approach
differed from those of the mixed-sex debates previously discussed.
Instead of starting, as one of those debates did, by inviting a guest to
argue against wommen'’s political participation, this program took as
its starting point the view that qualified women should be aiming
for decision-making jobs and that the subject of debate was not
whether to aim for them but how. Second, an obvious and explicit
level of agreement among all participants and the presenter allowed
them to build on each other’s contributions. In observing at one
point that “these are things we have all lived through,” Mallallah
even took the initiative of speaking on the others’ behalf and was
not contradicted. Whereas Sami Haddad in his program on female
suffrage blocked early attempts to discuss tradition, the guests in
this show were quickly able to articulate their own shared experi-
ences of traditions prevalent in the raising of girl children in the
Gulf. In this way, a debate that was apparently focused on public
affairs soon drew in evidence and explanations from the supposedly
private territory of families and homes. Third, the program did not
end with a slanging match in full swing. Instead it was rounded off

Women, Development and Al Jazeera 143

with the producer establishing a sense of direction through final
proposals for action from her panelists. As will be seen, these con-
ventions were not so much in evidence in the program two weeks
later on women’s attitudes to polygamy, which featured guests with
Opposing views on a contentious subject.

Muntaha Al Romhi introduced the debate on polygamy by noting
that an old topic had been given a new twist by the emergence of
female voices calling for men to be allowed to take more than one
wife. Some women, she explained, had come to see the abolition
of polygyny as protecting men and hurting women, because it
sanctioned men abandoning their first wives. By conveying the view
that polygyny could “guarantee women the achievement of moth-
erhood,” Al Romhi seemed to allude implicitly to existing rules giv-
ing divorced men custody over their children above a certain age.
Having briefly introduced the “new thinking” in this manner, Al
Romhi pointed out that the program was to discover the reasons for
it. She then presented her three guests: Hiyam Darbak, Egyptian
media writer and head of the Society Calling for Polygamy; Afaf Al
Sayyid, “active” writer from Egypt; and, via satellite from Rabat, the
writer and thinker Khadija Moufied, head of the Society for Women's
Custody (of children). Addressing both guests and viewers, Al Romhi
stressed that the aim of the program was not to deal with the Islamic
law (Sharia) aspects of the issue but to “open the door wide to discuss
the logic of women'’s voices calling for or against polygyny.”

Turning first to Darbak, Al Romhi reiterated that there was
nothing new in women rejecting polygyny; what's new, she said,
was women's tendency to support it. Mentioning again that Darbak
headed a society calling for polygamy, she asked for her interpreta-
tion of this “radical change” in women’s attitudes. Darbak started
off with an anecdote, recounting how a close friend of hers had
discovered that her husband had married a second wife three years
earlier. Her friend’s husband had treated her nicely during that time,
but as soon as she discovered the second marriage she felt she had to
divorce him. Darbak told viewers the advice she had given her
friend. This was to remember that the husband had not committed
adultery or gone against his religion and that divorce would compli-
cate the problem. In fact, divorce would hurt the three children of
the first marriage, persecute the second wife and destroy the first
household. Concluding her narrative, Darbak said her friend had
taken the advice and found that her husband felt indebted to her for
not destroying the first marriage or depriving him of the children.




144 Al Jazeera Programming

Sayyid had a different interpretation from Darbak’s. Arguing that
promoting polygyny would discourage men from seeking fulfilment
from their first marriage, Sayyid said it would lead men to keep
searching for satisfaction through a second, third, or fourth wife.
Darbak’s society was only a number of individuals, she noted, not a
significant phenomenon in relation to the population as a whole.
The third guest, Moufied, offered yet another view in defining
polygyny as a right for women as well as men. Asked what she
meant by that, Moufied gave her view that Islam allowed men to
have more than one wife in order to solve problems. It had not leg-
islated for polygyny, she said, but had regulated it and put it in a
legal framework. Yet men had monopolized the interpretation of
Islamic law and turned it to their own benefit. Women's voices on
the subject had been absent, she continued. Women needed to
know about Islamic law and had to avoid regarding certain matters
as taboo. Since wives could not restrain their husbands, Moufied
argued, they should, if necessary, uphold their right to remain as the
first wife. This was a right, not a deprivation, she explained.

The outside report compiled for this program consisted mainly of
vox pops—soundbites from individuals intercepted on the street in
Arab countries and asked for their views on the principle of polygyny.
This straw poll brought in the opinions of eight men and two
women in the United Arab Emirates, six women and two gitls in
Lebanon and three men and three women in Egypt. None of the
female interviewees corroborated the stance taken by Darbak or
Moufied. Instead they expressed either flat rejection or grudging and
conditional acceptance based on the need to observe Islam. A female
caller to the program, who described herself as young, religious and
a defender of Islamic law, voiced concerni that Darbak’s approach
risked weakening a wife’s position vis-a-vis her husband, as he could
use an additional marriage to “defeat her because she has a strong
personality.” The program ended with Sayyid putting Darbak on the
spot. Asked by Al Rombhi to state whether she would accept that her
husband marries another wife, Darbak said that, if he was ready to
follow his desires come what may, it was up to her to ensure he took
the route permitted under Islamic law. With Sayyid pressing Darbak
to be clearer about her own motivation, Al Romhi intervened to

apologize that time was up and remark that the dialogue would have
to continue off the air.

It is hard to imagine the range of views expressed in this program
having had an equal chance of being aired in a talk show involving

Women, Development and Al Jazeera 145

both women and men. Discussions of polygyny in a mixed-sex
panel risk being perceived as a dichotomous contest of male versus
female. The two women speaking up for polygyny in the Al Jazeera
debate were doing so in what they claimed to be the interests of
women. By providing space for them to speak their minds, the pro-
gram demonstrated that the two did not share the same rationale
and that there could be nuances of interpretation. This was also pos-
sible because the debate was not conceived as a clash of opposing
viewpoints but as an attempt to examine the thinking of those
female defenders of polygyny who claim to be pro-women. The pro-
gram differed in format and tone from the earlier one on Gulf
women and leadership jobs. Yet, in the same way that the previous
episode. highlighted inequalities in child-rearing, this one enabled
public discussion of inequalities in marital commitment.

CONCLUSION

Based on a brief assessment of the way gender inequalities are con-
fronted in Al Jazeera’s programs and a more detailed assessment of
four specific programs, it can be argued that Al Jazeera has expanded
the space for critical and contestatory discursive interaction over
issues related to women'’s empowerment. This assessment is based
on qualitative, not quantitative criteria. The conclusion is not that
Lil Nissa Faqgat contributed to a net expansion of discursive space
through the mere insertion of a weekly slot for all-women debates.
Instead, it made this contribution through the nature and manage-
ment of those debates. For one thing, they complemented discussions
already taking place among all-male or mixed-sex panels on Al
Jazeera’s other talk shows. For another, they allowed female repre-
sentatives of groups and opinions in wider society to handle gender
issues holistically, switching freely back and forth between the so-
called public and private spheres, without their contributions being
subject to reinterpretation, misrepresentation or even validation by
male speakers or presenters.

Far from ghettoizing discussion of gender inequality, Lil Nissa
Fagat added an extra dimension for discussion. In this additional
space, women gained the opportunity to adopt debating styles that
differed from the head-to-head clashes of other Al Jazeera talk shows.
The format of the two programs discussed here, consisting of a three-
woman panel, a female presenter and short documentary clips con-
taining interviews and vox pops, not only increased the number of




146 Al Jazeera Programming

voices and opinions represented but created new opportunities for
participants to gain media exposure and experience. Moreover, it was
clear that, although supposedly a “women’s program,” Lil Nissa Fagat
had no brief to homogenize women. Quite the contrary, the debating
agendas set out at the start of both episodes highlighted the aim of
representing a plurality of women's views about priorities and objec-
tives in pursuit of their own interests and those of society at large. By
taking calls from male viewers, the series demonstrated how a space
that has been reserved for agendas decided and pursued by women
can also be outward looking. In these circumstances, callers who
opposed gender equality found themselves momentarily alone as
they sought to defend their views on air.

The concept of the ¢ounterpublic proved highly revealing in
assessing Al Jazeera’s contribution to development. When gender
inequality impedes development, one way to confront it is through
public discourse. But, no matter how well intentioned, public debates
about inequality will remain lopsided if groups on the receiving end
of unequal treatment can only ever discuss their treatment with
those who are complicit in handing it out. The group seeking redress
needs its own separate spaces in which to articulate shared concerns,
free from manipulation or domination. In Lil Nissa Faqat, Al Jazeera
provided something approximating to such a space.

NOTES

1 UNDP, Arab Human Development Report 2002 (Oxford: Oxford
University Press), p. 3.

2 Ibid, p. 11.

3 Naomi Sakr, Satellite Realins: Transnational Television, Globalization and the
Middle East (London: I.B. Tauris, 2001); Naomi Sakr “Maverick or model?:
Al Jazeera's impact on Arab satellite television,” in Jean Chalaby (ed.),
Transnational Television Worldwide (London: .B. Tauris, 2005), pp. 66-95.

4 These titles were adopted by Abu Dhabi TV, Middle East Broadcasting
Centre (MBC) and Al Jazeera Satellite Channel, respectively.

S Objections were voiced to this author by a number of female media pro-
fessionals working in the Arab media. ‘

6 Quoted in Noureddin Aathar, “Women's screens: return to the pre-Islamic
age,” Al Hayat, September 6, 2003.

7 Nalini Visvanathan, “Introduction to Part 1,” in Nalini Visvanathan,
Lynn Duggan, Laurie Nisonoff and Nan Wiegersma (eds), The Women,
Gender and Development Reader (London: Zed Books, 1997), pp. 18-19.

8 Gaye Tuchman, “Women'’s depiction by the mass media,” Signs, Vol. 3
(1979), condensed and republished in Helen Baehr and Ann Gray (eds),
Turning It On: A Reader in Wornen and Media (London: Arnold, 1996), p. 12

10

11

12

13

14
I

16

18

19
20
21
22
23

25

26

Women, Development and Al Jazeera 147

Tomas Coppens, “The goal of public broadcasting: a comparative studs
of the missions, tasks and roles of public broadcasters in 13 European
countries.” Paper presented to the Third Annual Conference ot the
Media Communication and Cultural Studies Association, London,
January 2002.

Caroline Millington, “Getting in and getting on: women and radio
management at the BBC,"” in Caroline Mitchell (ed.), Women and Radio:
Airing Differences (London;: Routledge, 2000), pp. 211-12.

Dima Dabbous-Sensenig, “The Arab world and the challenge of
introducing gender-sensitive communication policies.” Paper presented
to the Expert Group Meeting of the UN Division for the Advancement of
Women on Participation and Access of Women to the Media, Beirut,
November 12-15, 2002.

Naomi Sakr. “Seen and starting to be heard: women and the Arab media
in a decade of change,” Social Research, Vol. 69, No. 3 (Fall 2002), p. 841.
Jarme Arthurs, “Women and television,” in Stuart Hood (ed.), Behind the
Screens: The Structure of British Television (London- Lawrence and Wisharrt,
1994), pp. 83—4.

Ibid.

Ros Coward, “Women's programs: why not?,” in Helen Baehr and
Gillian Dyer (eds), Boxed In: Women and Television (London: Pandora
Press, 1987), p. 105.

This terminology relating to the public sphere is drawn from Nancy
Fraser’s formulation in her “Rethinking the public sphere: a contribution
to the critique of actually existing democracy,” in Craig Calhoun (ed.),
Habermas and the Public Sphere (Cambridge: MIT Press, 1992). pp. 110-11.
Lisa McGlaughlin, “From excess to access: feminist political agencyv in
the public sphere,” Javiost/The Public, Vol. 2, No. 4 (1995), p. 37.

Robert Asen and Daniel C. Brouwer, “Introduction: reconfigurations of
the public sphere,” in Robert Asen and Daniel C. Brouwer (eds),
Counterpublics and the State (Albany: State University of New York Press,
2001), p. 6.

Fraser, “Rethinking the public sphere,” pp. 120, 123.

Ibid., p. 121.

Ibid., p. 124.

Ibid., p. 129.

According to Mohammed Jassim Al Ali, speaking as Al Jazeera’s General
Manager. See Chris Forrester, “Broadcast censorship: it's a question
of culture,” Middle East Broadcast & Satellite, Vol. 6. No. 7 (October 1999),
p. 1S.

Leonor Camauér, “Women'’s movements, public spheres and the media:
a research strategy for studying women’s movements’ publicist prac-
tices,” in Annabelle Sreberny and Liesbet van Zoonen (eds), Gender,
Politics and Conununication (Cresskill: Hampton Press, 2000), p. 175.
Discussion of specific programs in this and the following section is based
on verbatim transcripts posted on Al Jazeera's website. The author
thanks her husband, Ahmad Sakr, for help with Arabic-English
translation.

Brian Whitaker, “Battle station,” Guardian, February 7, 2003.




148 Al Jazeera Programming

28

29

30

31

32
33

34

35
36
37
38
39

40
41
42
43
44
45
46

47

48

“From day one most of our editorial staff were from this BBC envir-
onment,” [brahim Helal told an interviewer in 2001. “Even after five
years if we're in doubt in a certain situation, we convene and ask our-
selves, if we were in London now what would we do.” See Sarah Sullivan,
“The courting of Al Jazeera,” Transnational Broadcasting Studies,
No. 7 (Fall/Winter 2001), <http://tbsjournal.com/Archives/Fall01/
Jazeera_sjs.html>.

“Viewers say Al Jazeera objective and daring,” Gulf News, November 21,
2002.

Albawaba.com, “Al Jazeera struggles from beneath financial pressures,”
Global Vision News Netwark (gvnews.net), November 1, 2002.

According to internal estimates compiled by the Pan-Arab Research
Centre (PARC), Al Jazeera achieved advertising income of very roughly
US$48 million in the first nine months of 2002, compared with levels of
US$174 million for MBC, US$133 million for LBC-Sat, US$11S million
for Future International and US$ 74 million for Abu Dhabi TV.
Abdullah Schleifer, “Interview with Mohammed fasim Al Ali, Managing
Director, Al Jazeera," Transnational Broadcasting Studies, No. 10 (Spring/

Summer 2003), <http://www.tbsjournal.com/Archives/Spring03/
jasim.html>.

Sakr, “Maverick or model?”

Universal adult suffrage came later to Oman and Bahrain. National
Assembly elections in Kuwait in 2003, as previously, were by male suf-
frage only. By late 2003, legislative elections had yet to be introduced in
the UAE. October 2003 saw the Saudi government promising elections
but without stating that women would have the vote.

“Qatar appoints first woman cabinet minister,” Middle East Times, May 9,
2003.

Ibid.

First screened on November 24, 2001.

First screened on December 30, 2001.

First screened on May 30, 2001.

Anthony Shadid, “Maverick cleric is a hit on Arab TV,” Washington Post,
February 14, 2003.

First screened on February 9, 2003.

First screened on October §, 1997.

First screened on March 15, May 3, and October 4, 1998.

First screened on September 5, 1999 and March S, 2000.

First screened on August 11, 2002 and August 17, 2003.

John Fiske, Television Culture (London: Routledge, 1987), p. 108.

See Haya Al Mughni and Mary Ann Tétreault, “Engagement in the pub-
lic sphere: women and the press in Kuwait,” in Naomi Sakr (ed.), Worien
and Media in the Middle East (London: I.B. Tauris, 2004), pp. 132 and 134.
Comments on “The centrality of live talks in Arab satellite broadcast-
ing,” made at the conference on Arab Satellite Broadcasting in the Age of
Globalization. University of Cambridge, November 2002.

Mohammed El-Nawawy and Adel Iskandar Farag, Al Jazeera: How the Free

Arab News Network Scooped the World and Changed the Middle East
{Boulder: Westview Press, 2002), p. 98.

Women, Development and Al Jazeera 149

49 Rana Husseini, “53 women express interest in running for Lower

House,” Jordan Times, March 4, 2003.

S0 “Women and political change in Iraq” was first screened on May 12,

2003. “Women'’s defeat in the Yemeni elections” was first screened on

May ?6, 2003. “Arab women and the Earth Summit in Johannesburg”
was first screened on September 2, 2002




